Naprawa opony to coś więcej, niż zwykła czynność serwisowa. Jest to operacja techniczna, po której opona powinna wykazywać odzyskać swoje pierwotne właściwości i funkcjonalność. Nie każde uszkodzenie i nie każdą oponę da się naprawić. Dlatego w Premio Car Concept w pierwszej kolejności oceniamy, czy istnieje możliwość naprawy. Niektóre typy uszkodzeń, np. przecięcie boku, całkowicie uniemożliwiają jej naprawę i jej dalszą, bezpieczną eksploatację. Natomiast opon Run On Flat lub te o indeksie prędkości „V” czyli dopuszczone do jazdy prędkościami do 240 km/h w ogóle się nie naprawia bez względu na rodzaj uszkodzenia. Nie pozwala na to technologia i budowa tego typu ogumienia. Opony to elementy wyposażenia auta, które niestety są dosyć wrażliwe na uszkodzenia. O ile, w trakcie prawidłowej eksploatacji potrafią znieść jazdę z dużymi prędkościami i przenieść na asfalt ogromne przeciążenia wynikające z dużych mocy silników to łatwo ulegają uszkodzeniom w zetknięciu z krawężnikami, dziurami i innymi przeszkodami, które czyhają na nie na drodze.
Jeśli Twoja opona została uszkodzona, możemy ją naprawić jeżeli:
- Nie jechałeś na oponie gdy zeszło z niej powietrze,
- Uszkodzenie dotyczy tylko części bieżnika (uszkodzenia boku opony dyskwalifikują oponę) i/lub
- Wielkość uszkodzenia jest nie większa niż ¼”
- Opona nie jest oponą typu Run On Flat lub oponą z indeksem prędkości „V”
Są jednak i takie uszkodzenia, które pozornie wyglądają na niegroźne, ale dyskwalifikują oponę z dalszej eksploatacji.
Uszkodzenia opony możemy podzielić na dwie grupy:
- uszkodzenia boku opony,
- uszkodzenia czoła bieżnika.
Do pierwszej grupy należą wszelkie wybrzuszenia, nacięcia i pęknięcia na ścianie bocznej opony – zarówno od jej strony wewnętrznej, jak i zewnętrznej. Najczęściej są one wynikiem mocnego uderzenia kołem w ostrą krawędź – krawężnik lub dziurę. W ten sposób opona zostaje „przycięta” między felgą a przeszkodą. Z reguły tego typu uszkodzeń nie powinno się naprawiać, nawet jeżeli opony posiadają niskie indeksy prędkości. Inny przykład uszkodzenia to rozcięcie wynikające z przetarcia boku opony o krawężnik poprzez zbyt bliskie przetoczenie koła obok takiej przeszkody.
Przebicia czoła opony przez ostre przedmioty najczęściej mogą zostać łatwo naprawione. Z reguły są to uszkodzenia wynikające z najechania i wbicia się w bieżnik ostrego przedmiotu jak śruba, kawałek blachy czy gruby gwóźdź. Według ekspertów można naprawiać dziury o średnicy maksymalnie 5 mm i tylko jeżeli nie znajduje się przy skaju bieżnika, ponieważ ta strefa opona najbardziej pracuje podczas jazdy i naprawa w tym miejscu nigdy nie będzie trwała i tym samym bezpieczna.